Egyébként meg: Miért is ennéd túl magad??

Family Together Christmas Celebration Concept Free Photo

(Közel kettő, evészavarral /AN, BN/, ill. annak sikeres hátrahagyásával telt évtized tapasztalatainak morzsái)

Ami NEM lesz: 

  • tiltólisták
  • limitációk
  • receptek
  • miből, mikor, hányszor és mennyit (ne) egyél – típusú intelmek

Miért? Mert „a diéták sebtapaszok. Eltakarják, de nem gyógyítják a mögöttes [problémát], mely a kényszeres evés gyökerét képezi.” (ld. itt)

Ami lesz: pár kardinális dolog, ami hosszútávon és ténylegesen segített nekem.

Arra a vezérfonalra felfűzve, hogy: mindent lehet, ami jó neked.

De csak azt lehet, ami neked tényleg jó (és nem másnak. Vagy lehet, hogy másnak is, de az itt mindegy. TE vagy a lényeg).

Az ünnep csak aktualitás. Nem 2 nap alatt 2 napra szóló eredmény érdekében írok neked.

Viszont remek alkalom, hogy elkezdd a gondolataid finomhangolását!

Rajta hát!

 

Az első és legfontosabb:

Ha még esetleg nem tetted volna, köss barátságot a testeddel! Most, gyorsan!

Ha a külsejével netán nem megy ebben a pillanatban hirtelen és maximálisan, akkor most koncentrálj a belsejére! (A külső majd legközelebb 😉 ). Csak azért létezik, hogy téged szolgáljon. Tudja és teszi a dolgát érted. Emészt, keringést szabályoz, kiválaszt, stb. anélkül, hogy neked bármit is tenned kellene ezért. Ugyanígy jelzi az éhség- és teltségérzetet is, és neked semmi más teendőd, mint odafigyelni rá, megérezni ezeket a jelzéseket, és megfelelő módon (és mennyiségben..) cselekedni. A következőkben a végpont (=teltségérzet) lesz a fókuszban. Hogyan vedd észre, hogyan és miért NE hagyd figyelmen kívül.

Amivel „kívülről” segítheted, és lerágott csont jön, de nem véletlen, mert nagyon hasznos:

  • lassíts!!

Kezdetben nagyon megéri kicsit eltúlozni is ezt. Kicsit túl lassan rágni. Kicsit megengedni magunknak tényleg megérezni az ízeket, az állagot. Kicsit megérezni, hogy mennyi mindent is rejt egy falat, milyen a minőségi élvezet (a mennyiségivel szemben). Ez már csak azért is jó, mert egy idő után megunja az ember az evést. És akkor abba is hagyja! Valamint mindeközben az érzéseidet figyeld meg (ne a gondolataidat!!). Biztos, ami biztos, tedd le az evőeszközt is két falat között! Tölts időt magaddal!

egy másik, félig lerágott csont:

  • nincs multitasking!! Evés van!

Már csak azért is, mert többszörösen bizonyított tény, hogy multitasking nem létezik. Amit annak képzelünk, az nagyon gyors és sokszori feladatváltogatás csupán, aminek viszont ára van: idő, energia, figyelem, ezeknek pedig következményeik vannak: hibázás, túlpörgés (túlevés), stressz. Summa summárum: nem éri meg. Szóval: 

Ha eszel, egyél!

Ne nézz közben TV-t, újságot, de még a telefonodat se nyomkodd! Olyan zenét se hallgass, ami bevonja a lelkedet. Ha társaságban eszel (márpedig karácsonykor ez megesik), akkor ha épp nagyon belemélyedtek a társalgásba, kicsit függeszd fel az evést. Akkor is, ha hallgató vagy csak éppen. Csak az evéssel foglalkozz!

Egyrészt újfent az a pozitív hozadék, hogy átadhatod magad az evés örömének, másrészt könnyebben észreveszed a tested stop jelzését, harmadrészt ez is hozzájárul ahhoz, hogy ráunj az étkezésre! 🙂 (=jóllaksz, nem etted túl magad, vidáman és elégedetten mehetsz egyebet csinálni!)

a totálisan lerágott csont:

  • vízivás

Ez ha soha életedben nem etted még túl magad és nem is fogod, akkor is lényeges!

És olyan ügy, amit úgy gondolom, szintén érdemes kezdetben kicsit erőltetni. Nem mennyiséggel, hanem a szokás kialakításával. Legyen mindig a kezed ügyében vizes pohár, vagy flakon. Az ágyad mellett is, így reggel kapásból ihatsz egy kortyot (ha több nem esik jól).

Ne számold a litereket, csak úton útfélen igyál 1-1 kortyot. A tested 70%-a víz. Nagyon fog neki örülni.

És nem kell beszabályozni, hogy evés előtt/közben/után x mennyiséget, és akkor eltelít, és kevesebbet eszel, stb.. Nem az a cél, hogy becsapd magad, sőt! Az a cél, hogy békét köss magaddal! Magadhoz képest igyál kicsit többet, és érezd meg, hogy mennyire jót tesz! (és ami nagyon fontos, hogy tiszta víz legyen, semmi más alkotóelem. H2O a 70%-unk, nem limonádé! még akkor sem, ha steviával van 🙂 ). Lehet persze limonádét is. Csak víz is legyen.) Szóval válj vízivóvá! Most kezdd! 

És a még nem eléggé lerágott csont:

  • semmi önszabotázs!

A tested ugyan mint egy zseniális gépezet működik, de gondolkozol és érzel is mindemellett = nem vagy gép. Aminek a használati utasításában meg van adva, hogy ebből pontosan ennyi, abból meg annyi kell bele mindig, hogy optimálisan működjön, és csak az adott fajta anyag mehet bele, a másfajta nem, mert attól rosszul működik. A tiltólistás ételekkel, kalóriaszámolással is az a helyzet, hogy ahol a figyelem, ott az energia!

Magyarázat helyett egy példa: pékség. Ó, kakaóscsiga. Régi szép idők. Boldog gyermekkor. Ha még mernél őszinte lenni magadhoz, akkor bevallanád, hogy azt szeretnéd meg(v)enni. De micsoda kontroll nélküli, minden egészségtudatosságot mellőző lúzer, és még hájas disznó is lennél, ha azt mernéd választani, hát cukor van benne, meg fehér liszt, és irdatlan mennyiségű kalória, hát ki az, aki ilyet egyáltalán megvesz, és be is kéne tiltani, nemigaz? Ott a wellness-fittness péksüti, szép barna, még magok is vannak a tetején, hát az a jó (=neked csak azt szabad megenned). Veszel is belőle hármat. Mert abból lehet. És elkezded enni, és a lelked mélyén azt várod, hogy egyszer csak kakaós csiga íze legyen. Nem lett, pedig megetted mindhármat. Túl is etted magad, kb kalóriában is ott vagy, mint ahol az egy csigával lettél volna, és még csalódtál is.

És még csak véletlenül sem arról van szó, hogy a wellness-fittness péksüti nem jobb a testnek a minden fehér top-allergént magában tömörítő csigánál. Csak arról, hogy figyelmen kívül hagytad a tested jelzését. Ő szólt, hogy most ez a csiga lenne jó. Most szénhidrát kéne, édes íz kéne, puha állag kéne az aktuális optimális működésedhez.

Ha megadod a testednek, amit jelez, hogy kíván, akkor hidd el, hogy egyre minőségibb falatokat fog kívánni. Jóban lesztek, nem akarod kijátszani (a testedet), és legyőzni magadat. Következésképpen nem lesz érzelmi szükséged túlevésre, és meghízni sem fogsz.

Viszont jól fogod érezni magad. És sétálni, futni, sportolni is a mozgás öröméért fogsz, nem pedig azért, hogy ledolgozd, elégesd a sok kalóriát és bűntudatot.

A helyükön lesznek/maradnak a dolgok. Az evés nem fog se többet, se kevesebbet jelenteni annál, ami.

És jóval több energiád és figyelmi kapacitásod marad egyéb tevékenységekre

= ugyanannyi idő alatt többet tudsz élni

Ne felejts el hinni a testednek. És emlékezni arra, hogy ezt tulajdonképpen mindig is tudtad. Csak feleleveníteni kell.

Tehát amikor jön a jel odabentről, hogy „lécci, lécci francia krémest”, és az lenne csípőből a válaszod, hogy „ezt neked” és bedöntesz 3 liter káposztalevest helyette, mert az nullkalóriás, akkor egy kicsit stop!

És kérdezd meg magadtól: mi lenne a pozitív nyereségem abból, ha nem engednék a testem (=a saját magam) vágyának? Hiszen úgyis csak annyit és addig fogom enni, amíg engem szolgál (és nem valami kontrollvesztett ál-örömszerző állapotot). Milyen nyereségem lenne a káposztalevesből (ebben az esetben)? Hogy legyőztem magam? De hát épp most kötöttünk barátságot. Nincs értelme a magammal való harcnak. Ott senki se nyer.

Amikor ott a jel, hogy elég volt, és harapnád a következő falatot, egy pillanatra stop! És kérdezd meg gyorsan magadtól, hogy: Miért is? Mi lesz a pozitív nyereségem abból, ha ezt most még megeszem? Ugyanazt az ízt fogom érezni, mint eddig, tehát újdonság nem ér. Tele vagyok, tehát jólesni nem fog. Nagyobb örömöt ettől már nem fogok érezni, tehát..

..felállok az asztaltól, és máshol, más tevékenységgel folytatom az örömgyűjtést!

A jelmondat: “Semmi sem olyan jó ízű, mint amilyen jó érzés fittnek lenni!” Ha kell, írd le magadnak valami jól látható helyre! Akár a szalvétádra! 🙂

A maradékot pedig el is lehet csomagolni, le is lehet fagyasztani. Milyen jó lesz legközelebb, vagy másnak!

Boldog ünnepet és hétköznapokat neked!

Ha találtál benne hasznosat, és megosztanád másokkal is, köszönetem érte! Ill. ha van kedved odalátogatni, szeretettel vár fb oldalam is 🙂 ! https://www.facebook.com/legkedvesebbtukorkepem/

One Reply to “Hogyan NE edd túl magad (karácsonykor se)?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük